Data wprowadzenia innowacji: luty 2023
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2023
DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH INNOWACJI:
- Odejście od tradycyjnych zadań domowych z książki i zeszytu ćwiczeń. Uczniowie zmierzą się z zadaniami domowymi w formie długoterminowych zadań i projektów (np. wykonanie modeli cząsteczek, układanie krzyżówek, chemografów, rebusów), czy przygotowaniu i przeprowadzeniu eksperymentów chemicznych. Niektóre zadania domowe będą mogli wykonywać w grupach, inne indywidualnie.
- Przeprowadzenie co najmniej 2 godzin zajęć w każdym dziale programowym metodą „Odwróconej lekcji”.
- Wprowadzenie zmian dotyczących metod sprawdzania osiągnięć uczniów.
Podczas realizacji treści z zakresu podstawy programowej w drugim półroczu uczniowie będą mieli możliwość zgłaszania do nauczyciela zadań, z których chcieliby być sprawdzani i oceniani. Propozycje te utworzą bank zadań, z których nauczyciel ułoży kartkówki oraz test podsumowujący dział „Związki węgla z wodorem”. Dzięki temu uczniowie będą mieli wpływ na to, z czego będą sprawdzani i oceniani. Po realizacji działu „Pochodne węglowodorów” nauczyciel sprawdzi stopień opanowania wiedzy i umiejętności na podstawie prezentacji uczniów. Będą oni mogli pokazać stopień opanowania wiedzy i umiejętności, przedstawiając wyniki swojej pracy w formie np. plakatów, prac projektowych, gier dydaktycznych, lapbooków, gazetek ściennych oraz w formie prezentacji multimedialnych. Na podsumowanie działu „Substancje o znaczeniu biologicznym” każda grupa będzie miała za zadanie przygotować test sprawdzający zdobytą wiedzę i umiejętności. Nauczyciel wykorzysta je jako narzędzia sprawdzające, przydzielając je uczniom tak, aby nikt nie otrzymał testu swojego autorstwa.
- W ramach innowacji „Poczuj chemię do chemii” zorganizowany zostanie także Dzień Młodego Chemika, podczas którego:
- odbędzie się pokaz doświadczeń i eksperymentów chemicznych przygotowanych przez uczniów klasy 8,
- prezentacja pomocy dydaktycznych wykonanych przez uczniów,
- uczniowie klas IV – VI będą mogli rywalizować biorąc udział w quizie wiedzy przyrodniczej.