„ TUS-OWE PRZEDSZKOLE”-  jak pomóc dziecku oswoić się ze szkołą (gr. dzieci 6-letnich).

 Czas trwania: od października 2024  do czerwca 2025 r.

Działania podjęte w ramach innowacji:

1. Realizacja 10 zajęć. Każde dotyczy „oswajania jednego lęku”, wprowadzeniem są opowiadania z cyklu „ Oswoić szkołę”.

 Spotkanie 1.Boję się , że się spóźnię. Wspólne opracowanie planu poranka.

Spotkanie 2. Boję się, że zapomnę, do której klasy chodzę. Burza mózgu –propozycje rozwiązania problemu. Wykonanie breloczka, przywieszki z numerem klasy .

Spotkanie 3. Boję się, że Pani nie puści mnie do toalety.  Rozwiązanie problemu- wspólne poszukiwanie rozwiązań.

Spotkanie 4. Boję się, że zgubię się w szkole. Zabawy z planem przedszkola, wspólne wykonanie planu przedszkola, wyszukiwanie na planie sal poszczególnych grup, zabawy tropiące w przedszkolu „Poszukiwanie skarbów”.

Spotkanie 5. Boję się, że źle rozwiążę zadanie. Giełda pomysłów rozwiązania problemu.

Spotkanie 6. Boję się, że Pani będzie krzyczała- zabawa „Słuchaj, co mówię” , wprowadzenie sygnałów umownych, np. dzwoneczek sygnalizujący potrzebę wyciszenia grupy.

Spotkanie 7.  Starsze dzieci mnie będą biły. Rozwiązanie problemu- rozmowa, bajka terapeutyczna jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Spotkanie 8. Boję się, że dzieci będą się ze mnie śmiały i będą mnie przezywać. Rozmowa o emocjach, uczenie radzenia sobie z nimi , zabawa „ Pomidor”-  obrócenie sytuacji w żart.

Spotkanie 9. Boję się, że nie będę wiedział co jest zadane. Wspólne szukanie sposobu na rozwiązanie problemu.

Spotkanie 10. Boję się, że nie będzie czasu na zabawę. Opracowanie w formie graficznej plan popołudnia w domu, z zaznaczonym czasem na zabawę dowolną, odrabianie lekcji, posiłki i – koniecznie – domowe obowiązki.

2. Wspólna współpraca grupy i wzajemna pomoc.

3. Obserwowanie grupy podczas zajęć i zabaw.