„ MAŁY MIŚ W ŚWIECIE EMOCJI”
- Szczegóły
„ Mały miś w świecie emocji”- jak pomóc dziecku nazywać, rozpoznawać i radzić sobie z emocjami (gr. dzieci 3 i 4-letnich).
Czas trwania: od listopada 2024 do maja 2025 r.
Działania podjęte w ramach innowacji:
- Zajęcia dotyczą różnych emocji w oparciu o opowiadanie czytelnicze podczas spotkań z Małym Misiem.
- Przeprowadzenie zabaw pomagających w rozpoznawaniu uczuć i emocji.
- Stworzenie „Kuferka emocji”
- Udział w warsztatach czytelniczych (tematyka zabaw związana z aktualnie omawianą emocją).
- Quiz na temat emocji- podsumowanie innowacji. Odczytanie zapisków w Kuferku emocji.
W ramach innowacji realizowane będą następujące działania.
- Radość i Smutek - Wysłuchanie bajki edukacyjnej „Bajka o Radości i Smutku”. Zabawa ruchowa „Co robi smutek? Co robi radość”. Pogadanka na temat sytuacji w której czujemy się radośni, a kiedy smutni. Wykonanie pracy plastycznej „Pan Radosnek” i „Pan Smutek”.
- Złość - Opowiadanie Anety Konefał "Gdzie mieszka złość?". Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego opowiadania. Uczenie się, jak rozpoznawać uczucia poprzez mimikę, gesty, głos, określanie swoich emocji za pomocą emotikonów – wykonaliśmy swój kalendarz emocji oraz emotikony z papierowych talerzyków. Poznaliśmy także nową technikę – rysowanie flamastrami po kamieniach. Zapisywanie sposobów radzenia sobie z emocjami i wkładanie ich do kuferka emocji.
- Strach – oglądanie bajki „Strach ma wielkie oczy”. Pogadanka na temat strachu. Omawianie sposobów radzenia sobie ze strachem. Zapisywanie ich i umieszczanie w kuferku emocji. Wyjaśnienie co znaczą słowa STRACH MA WIELKIE OCZY! Wykonanie pracy plastycznej „Portret zabawnego stracha”.
- Nieśmiałość - Opowiadanie Anety Konefał "Nieśmiałość". Wypowiedzi dzieci na temat emocji jaką jest nieśmiałość. Jak się czujemy, gdy jesteśmy nieśmiali? Dlaczego czujemy się nieśmiali? Co robić, gdy jesteśmy nieśmiali? Wykonanie pracy plastycznej „Maska nieśmiałości”. Dzieci tworzą maskę nieśmiałości, korzystając z kolorowych materiałów. Podczas tworzenia, każde dziecko może opowiedzieć, dlaczego wybrało konkretne kolory i kształty, co pozwala im lepiej zrozumieć swoje uczucia. Zabawa w teatrzyk: „Nieśmiałe zwierzątka”- dzieci w grupach przygotowują krótki teatrzyk na temat sytuacji, w której zwierzątka czują się nieśmiałe. Celem jest pokazanie różnych sposobów radzenia sobie z nieśmiałością i szukanie rozwiązań problemów.
- Wstyd- bajka edukacyjna „Pokonujemy wstyd”. Zabawa ruchowa „Jak się dziś czujesz?”. Zabawa „Raz, dwa, trzy- wstydu pozbądź się i ty”. Zabawa „ W jaki sposób można oswoić wstyd?”.
- Rozczarowanie – „Narysuj emocje”, „zabawa z lustrem”, „Co czujesz gdy…?”. Słuchanie opowiadania „O wesołym i smutnym żółwiu”. Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania. Poznawanie sposobów na radzenie sobie w emocjami.
„ TUS-OWE PRZEDSZKOLE”-
- Szczegóły
„ TUS-OWE PRZEDSZKOLE”- jak pomóc dziecku oswoić się ze szkołą (gr. dzieci 6-letnich).
Czas trwania: od października 2024 do czerwca 2025 r.
Działania podjęte w ramach innowacji:
1. Realizacja 10 zajęć. Każde dotyczy „oswajania jednego lęku”, wprowadzeniem są opowiadania z cyklu „ Oswoić szkołę”.
Spotkanie 1.Boję się , że się spóźnię. Wspólne opracowanie planu poranka.
Spotkanie 2. Boję się, że zapomnę, do której klasy chodzę. Burza mózgu –propozycje rozwiązania problemu. Wykonanie breloczka, przywieszki z numerem klasy .
Spotkanie 3. Boję się, że Pani nie puści mnie do toalety. Rozwiązanie problemu- wspólne poszukiwanie rozwiązań.
Spotkanie 4. Boję się, że zgubię się w szkole. Zabawy z planem przedszkola, wspólne wykonanie planu przedszkola, wyszukiwanie na planie sal poszczególnych grup, zabawy tropiące w przedszkolu „Poszukiwanie skarbów”.
Spotkanie 5. Boję się, że źle rozwiążę zadanie. Giełda pomysłów rozwiązania problemu.
Spotkanie 6. Boję się, że Pani będzie krzyczała- zabawa „Słuchaj, co mówię” , wprowadzenie sygnałów umownych, np. dzwoneczek sygnalizujący potrzebę wyciszenia grupy.
Spotkanie 7. Starsze dzieci mnie będą biły. Rozwiązanie problemu- rozmowa, bajka terapeutyczna jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Spotkanie 8. Boję się, że dzieci będą się ze mnie śmiały i będą mnie przezywać. Rozmowa o emocjach, uczenie radzenia sobie z nimi , zabawa „ Pomidor”- obrócenie sytuacji w żart.
Spotkanie 9. Boję się, że nie będę wiedział co jest zadane. Wspólne szukanie sposobu na rozwiązanie problemu.
Spotkanie 10. Boję się, że nie będzie czasu na zabawę. Opracowanie w formie graficznej plan popołudnia w domu, z zaznaczonym czasem na zabawę dowolną, odrabianie lekcji, posiłki i – koniecznie – domowe obowiązki.
2. Wspólna współpraca grupy i wzajemna pomoc.
3. Obserwowanie grupy podczas zajęć i zabaw.